Archiv kategorie ‘Foto’


Analogová škola – Zaostřovací zařízení

Zaostřování = vzdalování a přibližování objektivu k matnici – průmětně. Na tomto místě nás zajímá jen způsob, jak je toto vzdalování u přístrojů konstrukčně vyřešeno.


Analogová škola – Světelnost objektivu

K tématu objektivů nám zbývají poslední dvě kapitoly – světelnost objektivu a zaostřovací zařízení. Dnes bude hlavním tématem první zmíněné.

Nehybné předměty můžeme fotografovat ze stativu na čas každým dobrým objektivem, protože na délce expozice nezáleží. Předpokládáme-li, že z ruky můžeme exponovat snímky nejdéle 1/25, pak při použití středně citlivého materiálu pro většinu snímků vystačíme venku se světelností 1:4. Při umělém světle budeme moci s touto světelností fotografovat na moment jen za mimořádně příznivých podmínek. Při snímcích v místnosti za denního světla budeme stejně omezeni.


Analogová škola – Clona

Že objektiv má nějakou clonu víme pravděpodobně všichni. Jak ale taková clona funguje a co nám určují clonová čísla neuškodí zopakovat. Začneme jednoduchým příkladem – okno o velikosti 1×1,5 m osvětlí malou místnost (např. spižírnu) velmi silně. Totéž okno je pro veliký pokoj velmi slabým světelným zdrojem. Pro celkové osvětlení místností má proto rozhodující význam poměr stran velikosti okna k velikosti místnosti.


Klasika neklasicky

Focení krajinek a přírodních scenérií mě nikdy nebavilo, popravdě se mi ani moc takových fotek nepovedlo. Jenže když už jedete na dovolenou na takové místo, jako je Norsko, byl by hřích si nějakou tu krajinkářskou necvaknout, protože tamní hory, fjordy, jezera a lesy – to je zkrátka nádhera. 


Opera Oslo

Jako další jsem se ze svoji dovolené rozhodla zveřejnit fotografie, které jsem pořídila v závěru dovolené. Při cestě domů jsme s Jirkou totiž jeli přes Oslo, kde mají nádhernou operu. Pro mě, jako blázna do architektury, minimalismu a linií to byl malý zázrak.


Norsko poprvé

O víkendu jsme se s Jirkou vrátili z dovolené. Z báječné dovolené. Byli jsme v Norsku. Užila jsem si ji maximálně – viděla spoustu krásných věcí, vyfotila mnoho fotek, zapsala si do paměti hromadu vzpomínek a užila si krásné chvíle s tím nejlepším.

Možná čekáte, že tuto sérii fotografií z cest začnu fjordy a horami, ale myslím, že trochu netradiční začátek není na škodu.


Nechám to koňovi

Že nejsem žádný fotograf zvířat se dávno ví, tuto disciplínu nechávám zkušenějším a trpělivějším. Ale na nedávném festivalu otevřených sklepů se mi postavil do cesty krásný kůň a tomu se nedalo odolat.


Kutná Hora

Že jsme byli minulý víkend v Kutné Hoře na neplánovaným výletě jste už možná četli u Jirky na výcvakovně. Mě ale fotograficky uchvátilo spíš než samotný kostel okolí Sv. Barbory, protože tamní park má za sebou dlouholetou rekonstrukci a myslím, že výsledek je více než zdařilý. Měla jsem s sebou bohužel jen film založený ve foťáku, takže jsem velmi rozmýšlela co vyfotím, proto bych se tam ráda brzy znovu vrátila a vynahradila si to. A nejen proto. Užila jsem si další skvělý odpočinkový den – za který Ti, můj drahý Jirko, moc děkuji.


Analogová škola – Ohnisková vzdálenost

Objektiv je šložitá soustava čoček, to už jsem ostatně psala v předchozím článku. Je na něm ale zajímavého mnoho dalšího, proto se mu budu ještě chvíli věnovat. V dnešním díle analogové školy to konkrétně bude ohnisková vzdálenost. Optická mohutnost objektivů se určuje podobně jako optická mohutnost jednotlivých čoček ohniskovou vzdáleností (f), ta se vypočte podle rovnice f = 1 m : D (dioptrie). Ohniskovou vzdáleností se rozumí vzdálenost optického středu objektivu od roviny, na kterou objektiv ostře promítá obraz předmětů ležících v nekonečné vzdálenosti.  Udává se v mm a označuje se f. O vlivu ohniskové vzdálenosti z hlediska optiky na perspektivu, zaostření nebo hloubku ostrosti se budu věnovat v dalších článcích, ale v tomto díle bych se chtěla zaměřit na to, jaká ohnisková vzdálenost je přirozená úhlu lidského oka, která je tedy normální.


Nové sklo

Na únorovém fotokurzu, který se konal opět v ulicích Prahy jsem testovala nový objektiv a zkoušela jsem využít jeho rozsah 28-70, včetně makra.